Rabu, 31 Julai 2013

cerita bulan puasa - bahagian IV (nak sahurrr!!!)

Assalamualaikum

hari ni dah 22Ramadhan..korang sedar tak??
lagi 8hari In shaa Allah..Ramadhan dah nak belalu..time ni la nak kejar Lailatulqadar..

tapi kebanyakkannya ala kadar..lebih banyak kadar di jalan TAR..
hohoho
aku pun same

tapi macam mana pun, berusahalah..mana la tau dapat, lebih baik dari seribu bulan tau..mana nak carikkkk????
xde dalam bulan yang lain..

ok, aku bukan nak cerita pasal malam lailatulqadar ni..sebab aku bukan ustazah..
dan ilmu pun cetek..kang tesalah plak dalil-dalil yang kuar..
tak pasal-pasal tebagi ilmu sesat..
cuma yang pasti..

LAILATULQADAR itu sangat istimewa..dan hamba yang terpilih pasti akan sentiasa mencari dan mengejarnya di setiap Ramadhan...

apa yang aku nak merepek kat entri kali ni adalah pasal sahurrrr...

korang bangun sahur pukul berapa?
ke korang supper je, xsahur?
rugi..keberkatan di bulan puasa tu ada pada sahur..

Alhamdulillah..pagi tadi aku bejaya sahur dengan baik..menu pun sedap..
hasil air tangan aku sendiri..hohoho

tidak seperti pagi haritu It's a disaster!!!
dan tidak juga seperti pagi kelmarin..
waaaaa...

ni yang aku nak cerita..
pagi ahad baru ni, aku beriya kuar awal pagi sorang-sorang bergegas ke pasar tani seksyen 13 shah alam tu (nanti aku cerita pasal ni, kang panjang bejela)
bukan sebab aku nak beli ikan atau barang basah stok dapur
tapi sebab aku nak cari tudung raya
hahahaha

punya la banyak kedai jual tudung, satu pun xde yang aku bekenan..
semua tudung kebanyakkannya jenis tudung Fareeda tu..betingkat-tingkat..
mana mau beb, xreti aku pakai tudung gitu..
dan motip yang paling aku xpaham, kenap design tudung yang macam tu die perlu taruk butang yang ala-ala keronsang tu sebesar-besar alam kat tengah tudung tu?
apakah motip sebenar penciptanya?sebagai pemberat?
waaaa..memang berat..aku pun berat hati nak beli..
hoho

aku ni lebih suka pakai shawl..
dan kadang-kadang pashmina..
jadi aku nak cari shawl atau pashmina yang cantik skit dan nampak menarik sesuai untuk hari raya..
tapi xde..
sangat hampehhh!!

dari pukul 7.40 pagi, sampai pukul 10pagi..
puas aku pusing-pusing
semua kedai jual tudung yang sama design macam Fareeda tu..dan banyak yang jenis bawal 4 segi tu..mungkin trend bawal dah kuar balik..

last sekali aku putuskan, pegi alam sentral je la..lagipun aku memang kena kesana sebab nak pegi Nagoya tekstile tu..
akhirnya dapat jugak tudung yang aku nak..tudung apa?hoho
still simple jugak, sama konsep dengan diri aku..simple
aku beli halfmoon..hoho

sampai umah dah pukul 12.45, dah setengah hari aku bejalan menyoping diri rupanya..
tuan besar kat umah muncung skit..sebab lama sangat kena melayan budak tecit 2orang tu sorang2..
hahaha

sekali lepas zohor, tuan besar ajak bebuka kat luar..
tapi budak-budak plak nyenak tidur..kena la tunggu bangun si dua beradik tu.
last last sampai asar baru dapat kuar..
bulan puasa, kalau ko berangan nak bebuka kat luar..
plak tu xde plan nak bebuka mana, main redah je..memang nasib ko macam sabut dengan batu la..

kitorang pusing-pusing, last-last destinasi ke seksyen 13 shah alam jugak..kitorang ni nama ja duduk usj, tapi sangat suka bershoping, riadah dan makan-makan sekitar shah alam..
jangan tanya kenapa?aku pun tak tau..dah selesa ngan shah alam kot..

sebab teringat dalam tu ada chiken rice shop..budak kecik 2orang tu memang suka chiken rice..
jadi itula destinasinya, korang rasa ada tempat ke?
kompem la xde kan???
jadinya kitorang putuskan, bebuka karang minum la dulu..begilir pegi solat..lepas tu baru masuk chiken rice..
terima kasih kepada Giant sebab sediakan tapak palyground indoor tu..dan mainan mesin free tu..senang aku ngan tuan besar nak uruskan budak bedua yang tengah nak besar tu..
penat giler, lenguh kaki kejor si kecik tu dalam playground, aku takut die jatuh..lasak bukan main, tapi umo baru stahun jagung..ha ni baru betul setahun jagung, sama ngan dia la..setahun setengah..hak hak hak

pukul 8.15 kitorang dapat tempat kat chiken rice, dapat la menjamu selera dengan menu idaman haritu..walaupun aku dah tahap letih giler, kira dah seharian bejalan,Alhamdulillah..
pukul 10.30 baru kitorang sampai rumah sebab lepas makan tu, kitorang masuk shoping kejap dalam Giant, memang aku dah abis bateri giler..

budak-budak kepenatan, terus tetido..aku pun sama..terus tetido..
asben aku kejutkan aku pukul 2.30 suruh aku solat Isyak..pastu aku tido balik..alarm dah set pukul 4.30, lauk semua dah ada tuk sahur..
bangun karang panaskan je..

so aku pun sambung tido..
dan aku tejaga untuk sahur tepat jam 5.51 pagi, dan terus kedengaran azan subuh..
waaaa....
nak sahurrrrrr...

korang jagan praktikkan cerita aku ni tau..
~sekian~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™