Khamis, 4 Julai 2013

Blogger.. dari bosan kepada hobi..

Blogger..

aku mula menulis blog ni tahun 2009.. 
pada masa tu itu adalah pekerjaan atau office ketiga aku dalam setahun aku graduate..gilo..
hahaha..dan kerja disitu memang banyak masa lapang..

bukan sebab aku kena fired, tapi sebab kerja aku base on contrat.
job pertama lepas graduate, aku join ngan member, terjebak dengan sorang brader ni, abg angkat member aku tu. konon baru nak buka company baru, buat project ternak udang galah. skop kerja aku best, aku jadi orang yang sentiasa pantau progress project tu dan cari pelabur untuk project tu..
kerja luar, pakai kemeja dengan jeans hari-hari. ulang alik shah alam ke port dickson setiap minggu..penat, tapi penuh kepuasan..dan banyak bercampur dengan orang yang dah banyak pengalaman dalam bisnes..harapan aku sangat tinggi dengan kerja ni..gaji pun bagus..tapi lepas 3bulan, brader yang kononnya abang angkat member aku tu lesap..

dengan duit gaji kitorang bulan ketiga tak berbayar, duit claim aku dan jugak modal pelabur-pelabur..

semua lesap..aku rasa agak bersalah..sebab aku antara orang yang deal dengan para pelabur ni.. alih-alih diorang kena kelepet..dengan aku aku sekali kena kelepet..

tak tau mana brader tu ilangkan diri..dan aku kurang pasti berapa para pelabur tu rugi.. projek udang tu pun tak pasti apa yang jadi, aku dah tak pergi lawat site lagi dah..

pekerjaan kedua informal job sebenarnye, aku dalam keinginan nak sambung master, tapi sebab result aku xcukup bagus..aku boleh sambung bersyarat iaitu, jadi staff for this kind of lecturer, at the same time ur belong to that university also.. so boleh sambung master guna title staff U tersebut..

tapi bidang yang aku bleh sambung ikut course yang dalam fakulti lecturer tu je..mula rasa tertipu jugak, sebab masa interview cakap aku bleh sambung course stattistics or marketing atau apa-apa course ikut kelayakan aku, alih-alih course yang di ofer master in mechanical engineering sahaja..

itu yang di offer..bukan ikut kelayakan aku, sebab aku kerja kat fakulti engineering, jadi research assistant..so dalam kata lain, aku tetap tak leh sambung master walaupun masa tu boleh guna status staff..

dan aku pun resign je dari jadi research assistant kat U tersebut.
akhirnya aku pun tercampak kat office yang menerima aku sebagai pekerja kat situ. dan bekerja kat office tu sememangnya osem..bukan sebab gaji yang besar, tapi sebab sangat flexible..kitorang cuma busy tahap nak mati bila time dateline, mula la tak tido malam..tapi itu dalam 3,4 bulan sekali je..tu pun 2hari je kot..paling lama pun 4hari je..osem kan?

jadi time aku mula kerja kat office tu, 
kebetulan diorang baru submit report, so memang heaven la melepak dan sebagainya..so, sebab dah bosan giler..jadi aku pun belajar buat blog..
aku memang suka membaca, tapi aku tak tau aku pandai menulis atau tidak..membaca dan menulis dalah dua perkara yang sangat berbeza.

sebab aku cuba jugak isi masa terluang cari idea konon nak tulis novel, tapi agak berat..sebab aku bukan orang yang begitu luas pengetahuan dan pengalaman..

tapi bila tulis blog, lain..
lain sangat, die macam ko membebel non stop 24 7..
belasah la ko nak bebel apa pun..blog tu ko punya..as long as ko tidak menulis benda-benda yang melampau sudah..

so sejak itu aku mula jadikan blog tempat aku bercerita, macam sekarang..tempat aku berkongsi pendapat.. dan tempat aku share apa-apa yang aku rasa boleh bagi kebaikkan kepada orang lain..

tapi aku aktiv tahun 2009 je..masuk 2010, dah slow..dan tahun berikutnya pun makin tenggelam..siap aku lupa aku punya password..sebab apa?
sebab lepas besalin anak sulung aku tak kerja, dan rumah time tu xde internet..hoho

dan sekarang, 2013..aku bertekad nak start balik blogging ni..
nak cuba aktif balik menulis dengan blog yang sama..masih sakurakirates..
hahaha..kelakar nama tu sakurakirates..tapi xpe, aku suka, blog aku kan..suka hati aku la..kihkihkih..

so..hobi ini akan berterusan..membebel lah sepuasnya di blog anda!!!

yeayyyy!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™