Selasa, 18 Jun 2013

"puan tak tau die sape..i tau dia sape"

tersentap jantung aku..
sayu muka kanak-kanak kecil tu..rasa besalah pun ada, sebab berebutkan tilam kecil dengan anak teruna aku.. kanak-kanak kecil tu yang jadi mangsa rotan nenek dia.. 

anak aku yang sulung umo 2tahun 8bulan.. dan kanak-kanak pompuan tu dalam 4-5 tahun kalau aku xsilap..berdasarkan pemerhatian aku la..sebab aku tengok cara dia bemain dengan cara dia becakap..belom sekolah..agak aku la..4 tahun kot..aku namakan die sibibir merah..budaknya comel, putih kemerahan kulitnya..rambut perang skit..memang cantik dan comel..

tak kisah 4,5,6..atau dah tingkatan sekolahnya..
'
'
'
sebab sibibir merah tak salah apa-apa.. dia tak bedosa pun.. dan kalau budak pompuan yg baru umo 4tahun tu meninggal..memang trus jadi ahli syurga..sebab die xde dosa apa-apa pun..kita ni, yang konon ada akal pikiran yang pandai sangat ni..belom tentu masuk syurga..kena hisab..kena rejam api neraka dulu..kena seksa dulu..baru Allah bagi masuk syurga..

jadi kenapa nak panggil dia budak jahat..????

bila budak tu buat salah kecil pun..dia kena marah cukup-cukup, macam kesalahan orang besar.. 

kenapa neneknya buat die macamtu?tu kan cucu ko jugak nenek oiii..kalau nak marah nk panggil budak jahat..nak bantai rotan dan sebagainya..
ko pegi bantai anak ko tu..anak ko yang terlanjur buat dosa zina..

sibibir merah tak mintak dilahirkan pun..

tak sangka di tahun 2013 ni, zaman it ni..ada lagi kepercayaan yang ank terlanjur ni atau anak luar nikah ni pembawa sial..

anak tak sah taraf ni memang kotor..memang pembawa masalah.. Astaghfirullah... sedar la kalian... anak-anak itu tak mintak dilahirkan pun..kenapa mereka yang terima semua hukuman tu???
.....

masa nak balik petang semalam, aku usap kepala sibibir merah... aku pesan kat dia, jangan nakal ya sayang? nanti nenek marah..dengar cakap nenek..

sibibir merah yang mungkin faham kata-kata aku cume merenung sayu pada aku sambil angguk-angguk..

aku xleh renung muka die lama-lama.. hati aku dah sebak..dan sampai pagi ni aku teringat-ingat muka sibibir merah..

Ya Allah.. ko buka lah hati nenek tu..supaya akan sentiasa sayangkan sibibir merah.. ko peliharalah sibibir merah..

2 ulasan:

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™