Rabu, 19 Jun 2013

Cheese kek oreo orang malas macam aku..!!!

ni cheese kek oreo yang mudah... aku ni memang tak pandai masak..
buat kek pun tak berapa reti.. tapi dulu-dulu masa kecik-kecik sekolah menengah, aku rajin buat kek span atau kek coklat..sedap je..tapi sekrang aku dah tak buat..entah..memula resepi hilang, pastu aku pun hilang..hahaha

ni bila dah ada anak ni, ibu kena la tau masak jugak sikit, walaupun hanya sekadar goreng ayam sos tiram..anak-anak aku suka tuh.. jadi mak ni kena kreatif reka lauk, xreti buat menu yang macam kat kedai takpe, kurang-kurang kalau ko goreng ayam je pun, mesti kena spesel skit..sebab putra-putra aku nak makan..hoho

jadinya semalam aku belaja buat cheese kek dari kakak opis aku..sebab aku dah tekankan kat die yang aku ni malas nak buat kek yang banyak sangat stepnya..so sila bagi resepi orang pemalas ya..hoho

jadinya..aku pun dapat la resepi yang simple gila..memang korang hanya perlukan cream cheese, gula, whipping cream, butter dan semestinya biskut feberet anak-anak aku.. oreo!!! yeayyy..

sukatan die mudah je, 

cream cheese seketol tu, memang 250g
whipping cream pun sekotak tu jenama anchor 200ml
butter cup yang seketul tu lebih kurang 1/4 je kot (ni utk base)
gula halus (suka manis taruk 3/4 cawan- aku pakai 1/2 cawan ja)
tapi kalau manis sgt tak best jugak, so masa buat tu rasa dulu, pastu tambah la gula kalau xcukup..
dan bikut oreo, utk base sebungkus..
beberapa keping masukkan dalam adunan (banyak pun boleh, sikit pun xde masalah)

resepi ni korang xyah bakar..hanya sejuk beku je..
cara die
memula buat base, pecahkan biskut oreo sampai hancur. butter tadi meltkan dengan kaedah boiling tu..
pastu campurkan dengan biskut oreo yang dah hancur tadi tuk dijadikan base die..pastu bekukan dalam peti..base ni korang tekan padat2 dalam bekas yang korang memang dah plan nak masukkan adunan kek nanti..

utk adunan pulak..asingkan biskut dengan cream vanila die
pastu cream cheese pada suhu bilik dgn whipping cream, gula halus mixer bersama..nak masukkan cream biskut tadi sekali pun xpe

bila dah sebati, biskut oreo yang diasingkan cream tadi patah2kan dan masuk dalam adunan tadi..kacau guna spatula..kalau korang suke die hancur terus..mixer je..aku lebih suka biskut oreo tu nampak sekeping-sekeping..sebab nanti nampak tekstur kek tu lebih cantik..so aku patah 4 je setiap keping biskut tu..

adunan tu korang tuang la dalam bekas yang korang dah buat base tadi..pastu masukkan balik dalam peti sejuk..biar die beku..dah beku baru makan..baru sedap..

ni gambo yang aku buat cara paling malas.. sebab aku xde buat base..resepi atas tu memang untuk orang rajin..hoho


sedap..sebab yang ni aku cuma pakai pure cheese cream tu..aku xde campur whipping macam resepi..jadi die padat skit, dan memang rasa pure cheese.. aku buat pukul 12tgh malam tadi..dan aku buat dalam keadaan sangat malas dan mengantuk..hoho

malas dan mengantuk pun boleh jadi jugak.. ni dah nak abis, last bite for my fren next door.. 

jadi korang cubala buat guna resepi mudah tu ya..hoho

sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™