Khamis, 27 Jun 2013

pernah tak korang rasa down???

entre ni bukan nak cerita perasaan down aku..
aku nak tanya, korang pernah down??

bukan down to earth.. itu humble..
down yang sangat-sangat gitu.. nak itu, tak dapat..nak inipun tak dapat..

terasa yang dunia ni sangat-sangat tak adil kononnnya..terasa dunia ini begitu zalim kononnya.. kenapa aku masih gagal..kenapa aku tak bahagia macam orang lain?kenapa aku tak mampu beli kerata macam orang tu.. kenapa, kenapa, kenapa???

haaaa... itula down...

mesti pernahkan???

aku pun pernah..macam-macam..standard la..nama pun maanusia, memang syaitan cakap aku akan rosakkan semua hamba Allah..bukan cakap je, dah berjanji pun..

jadi...

apa korang buat kalau tetiba down macam ni?
 takkan bunuh diri kot???
hahaha.. kemon la..
dunia belom berakhir..macam lagu tu..

kalau aku..bila terasa down..
biasanya aku akan termenung kejap..hanyut sekejap (layan feeling la)..pastu aku mula muhasabah diri..

aku bukan alim sangat..bukan ustazah..
cuma, bila down, aku akan ingat balik segala nikmat yang terindah yang pernah aku rasa sebelum ni.. kalau aku down sebab tak dapat sesuatu, aku ingat balik apa yang pernah aku ada sebelum ni yang sangat hebat..

kalau aku down sebab begaduh ngan suami (standard la kan, mana ada laki bini yang tak pernah gaduh), aku akan ingat semua kebaikkan suami aku selama ni..

macam tu jugak kalau kecik hati dengan kawan, sedara, bos dan sesiapa sahaj..aku akan ingat kebaikkan orang tu pada aku sebelum ni..
dan sememangnya orang tu pun manusia biasa..
mustahil la tak buat salah dan silap..

jadi, aku akan rasa lega balik..rasa jiwa tenang balik..
betul pesan arwah ustaz aku, kalau nak jiwa sentiasa tenang, selalu ingat Allah..dan selalu memaafkan sesiapa sahaja..hati mesti terasa lapang n lega..
jiwa jadi bersih dan suci..walaupun kita bukan ahli sufi..

ok??? kalau korang rasa cara ni bagus, korang praktikkan lah..dengan aku berkesan..dengan korang aku xtau la..
apa pun sharing is caring..
hoho..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™