Rabu, 17 Julai 2013

cerita bulan puasa - bahagian I

Assalamualaikum..

sorry readers..
byk hari dah tak updated..
aku busy skit dua tiga hari ni
sambil perasan ramai orang yang baca blog aku. kat opis banyak plak kerja sekarang ni, antara tulis blog dengan buat kerja opis, memang la buat kerja opis perlu diutamakan..
sebab opis tu tempat cari rezki, kang tak berkat plak rezki tu karang..
bila masa lapang baru boleh buat benda lagha ni kan..

plak tu aku dah maju sikit dalam bisnes jamu berjamu ni..Alhamdulillah, rezki bulan Ramadhan dari Allah..aku dah bejaya upgrade bisnes aku dari agen biasa kepada pengedar..

ok itu citer pasal bisnes aku,and cerita pasal projek aku plak, masih berjalan lancar..sesi jahit menjahit masih belum siap..itula, buat baju ikut pandai sendiri ja..memang la problem skit..asik salah jahit ja..takpe2, yang penting aku mencuba dan tidak berputus asa..ko adee???
hoho

pastu, aku nak citer pasal orang tak posa..
maklumla, ni kan bulan posa..plak lagi malam tadi aku tengok berita kat TV9, ada 12 orang kena tangkap sebab makan kat cyber cafe.. ada sorang tu pakai baju staff sah sah uniform gomen, ada tulisan jawi lagi kat belakang bahu baju biru die.
pastu pagi tadi tengah drive kat federal highway yang sesak tengah jem..pukul 8pagi, selambar mamat taiko ni makan..
aku xtau la ko agama apa, muka pure melayu ala-ala jawa..
lantak ko la kan, tapi ko tak rasa malu ke? cina keta sebelah pun duk jeling ko..haihhh..

dan tahun lepas..
tahun lepas punya cerita pun, puasa tahun ni baru aku nak share ngan korang, busy giler kan aku? jiran kat perumahan rumah tinggi aku..
sebelum ni kalau terserempak ngan asben aku, elok ja borak..
satu ptg tu, kitorang satu family baru nak kuar, die tengah nak paking keta reverse bontot, dengan tingkap keta terbuka..
bibir ko bukan main kental kepit rokok sebatang..sejak insiden tu, dah tak penah die betegur ngan asben aku..
hoho

orang sekarang memang dah takde rasa malu agaknya..
apa taknya, malu dengan Allah pun dah hilang ni pulak dengan manusia..
ayat biasa kita yang hamba ni musti cakap, ko apa pandang?aku nak makan ke nak ape ke, ko peduli apa bukan ko pun yang bagi duit kat aku..

cuba kita tengok plak kalau bab malu dengan Allah..
acaner??? 
duit tu dah sah sah rezki dari Allah.. kecuali la kalo ko memang jenis hamba yang dah tak sedar diri.. segala kudrat tubuh badan ko pun, nikmat tangan, nikmat kaki, semua tu dari Allah.. udara yang ko sedut tu pun untuk benapas hari-hari, tu pun nikmat dari Allah.. 
acaner?? 
ko pikir la sendiri bak kata Nabil.

aku kagum tengok budak kecik sekarang, 
umo 5,6,7 dah pandai puasa penuh..memang hebat adik adik tu, sebab aku dulu, umo 7tahun pun baru belajar puasa separuh-separuh hari..
sebab abah aku cakap, puasa separuh hari dulu..dah boleh tahan baru puasa penuh..tapi sembahyang jangan tinggal..

abah aku didik aku sembahyang dulu, 
memang garang giler bapak aku kalau bab tinggal sembahyang..memang anak-anak semua takut..
giler ko, maau kena sebat dengan ekor ikan pari kalau tinggal sembahyang..umur 7 tahun, pagi2 sebelum pegi sekolah aku dah belaja solat subuh..

time tu sembahyang sebab takut abah sebat ngan ekor ikan pari..
tapi bila dah besar, aku mula paham..bila makin belajar, dah kenal rukun iman, rukun islam..aku makin jelas kenapa abah aku ajar solat dulu banding puasa..sebab solat tu tiang agama..
ibarat sebuah rumah, kalau takde tiang, camne rumah tu nak dibina?
jadinya senang cakap dan buat kesimpulan, ko puasa dari pagi sampai petang, tahan lapar dan dahaga..alih alih solat 5 waktu satu pun takde..
tak pun lopong2..tak pun time hari jumaat je ko pegi solat jumaat, pastu time tarawikh..
korang rasa-rasa posa yang macam ni kira macam mana?

haaa..pikir la sendiri ya..aku bukan ustazah pun, ilmu agama aku pun cetek..iman aku pun senipis kulit bawang..

korang yang pandai agama dan iman tebal..tolong la jawab kejap..
sekian dari aku yang sentiasa sibuk!!!
hoho

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™