Khamis, 11 Julai 2013

Jom pegi bazar..!!

Assalamualaikum..

 2 ramadhan 1434h

haa..
dah masuk hari kedua kita puasakan..
semalam aku cuti..
saje monteng keje..kepala berpusing kejap..
sebabnya malam tu tido lewat sebab duk kelebek baju melayu budak tecit tu..sedar-sedar dah pukul 3pagi da..

bepikir kejap...jap lagi pukul 4 nak bangun sahur plak ni..
aku takut kalau aku tido, mau telajak tak sahur jawabnya..sebab dah lewat sangat jamnye..so, aku pun stay le bejaga sesorang sampai pkul 4..

aku punya peel, malam tu lepas tarawikh, aku akan masak siap-siap lauk untuk sahur..
biasanya lauk yang simple je, macam sup ayam, ayam masak kicap, sotong masak tiram.. pastu nasik putih..

plak lagi wekend baru ni aku buat sambal ikan bilis dengan tempe goreng kering..so boleh buat lauk sahur yang kedua a.k.a lauk emergency..
sebab sambal kering ni tahan lama, walaupun tak simpan dalam peti..
pastu plak lagi, makan dengan roti keping gardenia pun sedap..
bukan apa, lauk emergency ni bagusnya sebab, mana tau telajak tido, sedar-sedar tinggal lagi setengah jam nak azan subuh, kan boleh sahur sambal goreng tu dengan roti..pastu minum milo..
dah selamat sahur..

tak pun bangun dah awal, alih2 gas xde nak masak..
mana ada kedai runcit nak supply gas kat ko pepagi buta tu..kalu gamak kate ko dail no petronas pun xdenye die nak anta kat ko..
apa pun menunya tuk sahur tak kisah, janji sahur..tu sunnah tu..
pastu ada keberkatan dalam besahur..
bangun minum air kosong pun dikira bersahur..

bila bulan puasa ni, semua orang suka...
orang islam macam kita sudah pasti la kan..
orang bukan islam pun suka bila datangnya bulan puasa ni, sebab apa?
"banyak kueh maaa, saya suka saya suka" 
buat gaya mei mei ya..

"aku pun suka, time ni la nak buat duit raya"
tu plak buat gaya mail.
hoho

tapi aku xde nak buat duit raya, saja buat selingan iklan upin-ipin..

bulan ramadhan memang meriahkan?semua orang mula cari rezki lebih, jual baju raya, kueh raya, jual kat bazar..
haaa..yang jual kat bazar ni yang best ni..jom gi bazar..!!

aku ni sangat la suka jejalan gi pasar malam, dan aku juga sangat suka jejalan pegi bazar..

nanti mula la tamak..itu nak beli, ini sedap, itu sedap..
perut tengah lapar, nunggu time je nak bebukakan?
semua nampak sedap jewww....

pastuuu....


bedarah tak mata nengok?


ni lagi satu..hahaha..
macam-macam kueh ko..

kalau ikut tekak, semua nak balun..semua nak beli..


dan yang ni plak..feberet aku jugak la bila tiba time bulan posa ni..
tepung pelita, masuk peti lagi sedap..kueh la yang masuk..ko nak masuk peti buat ape?
bulan tak posa, takde teringin pun, bagus jugak..sebab susah nak jumpa kalau time bukan bulan puasa..


semalam ni la kueh yang aku makan tuk bebuka..
memang osem and mabeles..

istimewanya bazar ramadhan ni banyak kueh atau makanan yang jarang kita jumpa kita akan dapat jumpa..kadang-kadang kueh-kueh tradisional yang dah xde sangat orang nak buat jual time sarapan pagi, ko akan dapat time bazar ramadhan..

antara contoh kueh yang jarang jumpa kecuali time bulan puasa macam tepung pelita, kueh lopes, kueh akok, pulut panggang (pulut udang-utara version), tepung bungkus, puteri mandi, kueh qasidah, lompang, seri muka (pulut sekaya-utara version), putu bamboo, murtabak dan macam-macam lagi la..

dan semua tu memang sedap-sedap belako..
kalau lauk-pauk pun same..dari sesimple-simple lauk macam sambal ikan bilis, sampai sesusah-susahnya, beriani kot, tak pun gulai kawah yang osem tu..

beraneka..ko pilih, tunjuk dan bagi duit..maka dah jadi menu berbuka ko..senangkan?hoho

petang nanti sesamala kita meriahkan bazar ramadhan ya..
jom pegi bazar..!!hoho


2 ulasan:

  1. Tepung pelita!!! My favourite jugakkkk! Serious kalau bukan bulan puase susah bebeno nak mencarinye. Stress mak hokeyhhh! Hari ni nak berbuka makan tepung pelita lagi lah. Heheee

    BalasPadam
  2. Balasan Singgah dari segmen yang sama " Singgah Sahur Salam Ukhwah OhBlogger Malaysia" http://www.diarymama.com

    BalasPadam

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™