Jumaat, 23 Ogos 2013

tak rugi berbuat baikk..

Assalamualaikum..

salam jumaat.. hari yang indah, penghulu segala hari..korang tau tak apa keistimewaan hari jumaat? banyak tau.. antara perkara istimewa dan kelebihan hari jumaat antaranya, nabi adam diciptakan pada hari jumaat, wafat juga pada hari jumaat..dikeluarkan serta dimasukkan ke syurga, juga pada hari jumaat.. dan hari jumaat jugak lah akan berlaku hari kiamat.. bukan itu je, banyak lagi..doa paling makbul juga pada hari jumaat.. tapi entri ni bukan nak cerita pasal kelebihan hari jumaat..tu cuma sharing intro je.. thank to blogger Hanis Zalikha, sebab dia tercetus idea ni..(kredit to hanis zalikha)

entri ni aku nak bercerita tentang kebaikkan rambang..beberapa hari yg lepas aku terbaca entri dari blog Hanis Zalikha tentang kebaikkan rambang..dan baru aku tersedar, rupanya dalam kehidupan seharian kita memang banyak sebenarnya perkara yang remeh je, tapi sebenarnya kadang-kadang memberi makna yang sangat besar kepada seseorang. macam iklan kat radio yang hans isac cakap tu 'ambil sekeping kertas dan tulis, awak nampak comel hari ni'..

benda-benda macam tu sebenarnya kecik je dalam kehidupan kita..dan kadang-kadang pada orang yang tak pernah ambil endah hal sekeliling akan beranggapan perkara seperti tu hanya buang masa..tapi, pada aku..sama sekali tidak..sebab apa?sebab benda kecik tu telah menggembirakan hati seseorang..mana tau hari tu kita dalam mood sedih, dan tetiba dapat nota kecik dari sorang kawan bertulis ' dont giv up..' tak kisah lah apa pun prob yang dia tengah hadapi..dan tak kisah lah kalau nota tu xde kena mengena pun dengan masalah yang kita sedang hadapi..tapi percayalah..kita pasti akan tetap tersenyum..kannn??? setuju? sape yang tak setuju, dah pegi tido..

dan selepas aku terbaca entri dari blog hanis, baru aku perasan, aku pun suka buat benda tu..tapi bukan tulis nota..kat FB, kan ramai frenlist korang kan..kadang sampai beribu-ribu..dan aku percaya korang tak kenal pun semua yang beribu tu..mungkin yang korang kenal hanya separuh dari frenlist korang atau mungkin juga hanya suku darinya..dan aku pun sama, frenlist aku sikit ja, 900lebih ja..tu pun bukan semua aku kenal.. sapa yang send request biasanya kalau perempuan, aku akan terus approve je.. ni aku sharekan apa yang aku buat, dekat wall kita setiap hari akan ada reminder birthday..dan walaupun kawan-kawan dalam frenlist tu adalah sape-sape ntah yang aku tak kenal, aku akan wish birthday diorang..sebab aku percaya, birthday adalah hari yang menggembirakan..dan semua orang akan happy bila dapat ucapan selamat hari jadi, biar la dari sesiapa pun..dan aku seronok buat perkara tu, setiap hari aku akan tengok birthday sapa yang tertera kat reminder tu, pastu aku akan wish..kalau aku busy sangat haritu, paling kurang aku akan tulis 'happy bzzday my fren..'..tak kisah diorang akan like, komen atau pun just terbiar sepi..tapi perkara yang aku buat tu kecik ja, dan manfaat die kalau ikutkan, aku tak dapat untung apa pun..tapi, korang tau apa yang aku rasa? aku rasa satu perasaan puas, sebab aku tau..orang yang aku wish tu pasti akan tersenyum jugak walaupun hanya sekelumit..


sebenarnya banyak perkara baik yang ada kat sekeliling kita ni yang kita boleh buat..dan aku tertarik bila hanis tulis 'lalu kat lorong tunai, pastu bagi sejumlah duit dan cakap, saya tolong bayar sekali untuk sepuluh kereta di belakang saya..'

kepuasan yang kita buat dari benda-benda macam ni sebenarnya sangat best..sememangnya kenalah ikhlas..tak perlu mengharap pujian atau terima kasih, sebab jika kita ikhlas, akan lahir sendiri perasaan yang aku sendiri pun tak tau nak jelaskan apa perasaan tu, tapi kita merasa puas dengan apa yang dah kita buat, walaupun hanya sekadar tersenyum kepada seseorang yang kita tak kenal.. jom senyum reramai..

sekian..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™