Selasa, 27 Ogos 2013

Si Pengamen Tegar

Assalamualaikum
 
aku petang-petang ni mula la mengantuk..jadi aku pun layanlah lagu-lagu kat youtube tu.. korang kenal adik yang sedang dikenali sekarang si tegar tu? lagu dia 'aku yang dulu bukan yang sekarang' sering sangat meniti dibibir sesiapa sahaja..
aku pun, 2,3 hari ni asik menyanyi-nyanyi kecil lagu dia..liriknya sangat mudah, menceritakan kehidupan dimasa lalunya..jika benar begitulah liku-liku hidup yang terpaksa ditempuhi Tegar suatu masa lalu seperti dalam lirik lagu yang dinyanyikan, sememangnya anak kecil ini begitu tabah..dan akalnya lebih matang berbanding umurnya..

sejak berumur 7tahun Tegar sudah menjadi pengamen jalanan, mencari nafkah..tapi aku, ketika umur 7 tahun, hanya tau bermain dan meminta duit belanja..ke sekolah pun malas-malas..banyak pengajaran dari lagu yang Tegar nyanyikan..dan apa yang aku cuba faham dari lirik lagu ni, buat aku terasa insaf.. betapa anak sekecil ini begitu matang dan berusaha tanpa putus asa untuk menjadi orang kaya.. jom kita tengok lirik lagu tegar yang aku copy paste dari  
 
Tegar - Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang
Dulu ditendang sekarang ku disayang
Dulu dulu dulu ku menderita
Sekarang aku bahagia
Cita-citaku menjadi orang kaya
Dulu ku susah sekarang alhamdulillah
Bersyukurlah pada Yang Maha Kuasa
Memberi jalan untukku semua
Hidupku dulunya seorang pengamen
Pulang malam selalu bawa uang recehan
Mengejar cita-cita paling mulia
Membantu keluarga di rumah
Sekolah dulu ku gak punya biaya
Terpaksa ku harus mencari nafkah
Tetapi aku tak berputus asa
Pasti Yang Kuasa memberi jalanNya
Hidupku dulunya seorang pengamen
Pulang malam selalu bawa uang recehan
Mengejar cita-cita paling mulia
Bersyukur masuk dapur rekaman
sumber www.rizkyonline.com
Hidupku dulunya seorang pengamen
Pulang malam selalu bawa uang recehan
Mengejar cita-cita paling mulia
Bersyukur masuk dapur rekaman
Sekolah dulu ku gak punya biaya
Terpaksa ku harus mencari nafkah
Paling bisa bantu dengan penuh cinta
Cinta yang penuh warna
Aku yang dulu bukanlah yang sekarang
Dulu ditendang sekarang ku disayang
Dulu dulu dulu ku menderita
Sekarang aku bahagia
Cita-citaku menjadi orang kaya oiii
Dulu ku susah sekarang alhamdulillah
Bersyukurlah pada Yang Maha Kuasa
Memberi ooh memberi jalan untukku semua


dari lirik lagu ni, korang rasa tak apa yang aku rasa? betapa tabah dan matangnya si Tegar.. ok dah, sebab aku terasa sebak dan insaf.. 

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™