Rabu, 11 Februari 2009

polis..

ngah bekpes nasi lemak pg tadi..tetiba kawan aku buzz kat ym.."ko watpe??ngah bekpes ke??" aii tau pulak die aku ngah bekpes..aku pun terus la berbasa-basi ngan kawan aku ni..yang mana aka budak rumah aku..panjang pulak dienye cerita..ditambah ngan komen2 dan hujah-hujah dari aku.. " ko tau tak??semalam mase kuar..kat tasek umah kita tu..aku ngan kawan-kawan aku kena tahan ngan polis.." "ade roadblok ke??" "a'ahh..banyak motor kena tahan" "emm..biase la tu..takut ade yang tunggang motor curi or yang tunggang tanpa lesen" "yang aku tak puas hati tu..mamat polis tu..die tahan kitorang..mintak lesen kawan aku..aku kat belakang..siap ikut arahan kerajaan lagi..pakai seat belt kat belakang..pastu die mintak lak kad pengenalan kawan aku..alih-alih lesen aku pun die mintak jugak..sape yang drive ni???" emmm..bekerut jugak aku baca ym kawan aku tu..pelik jugak..kenapa penumpang yang duduk di tempat belakang tu pun dimintak jugak lesennya?? mungkin abang polis tu nak makesure takde orang luar (pendatang) la kot.. tapi bila cakap pasal hal polis ni..aku pun kadang-kadang tak puas hati jugak..sebab aku pun kadang-kadang rasa macam dah tak selamat kat malaysia ni..bukan sebab penjenayah ramai or penah kena ngan mane2 penjenayah (nau'zubillah..mintak simpang) tapi sebab aku kadang-kadang rase macam..lebih terancam dengan polis dari dengan penjenayah..padahal penjenayah lagi bahaya..and polis sepatutnya jadi pelindung..tau kenapa?? sebab aku rase polis zaman sekarang ni lebih kepada kerah duit rakyat dari menjaga keselamatan rakyat..aku tak tujukan statement ni kepada semua anggota polis..cume untuk segelintir yang terase pedasnya cili api..biase la..sape makan cili, die la yang rase pedasnya..bukan ape..kalau kat jalan raya tu, banyak je kereta polis..bagus la..mungkin diorang selalu buat rondaan bagi jaga keselamatan..tapi ade sesetengahnya tu..jaga keselamatan sambil amik kesempatan..harap encik-encik polis sume kekalkan imej bersih pihak polis yang sentiasa dipercayai oleh rakyat bagi menjaga keselamatan..jangan sampai semua hilang kepercayaan kepada pihak polis.. aku sebagai rakyat yang sayangkan keharmonian negara malaysia yang tercinta ni..sentiasa mengharapkan pihak PDRM akan sentiasa menjalankan tugas dan amanat yang diserahkan dengan sebaiknya..kerana merekalah yang selama ini menjaga keselamatan rakyat, jangan la ade yang sebuk buat onar..nanti sebab nila yang setitik tu..satu belanga santan kena tuang..kan membazir tu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™