Selasa, 17 Februari 2009

kpli vs dpli...

cikgu..cikgu.. emmm..tu la kot panggilan yang diidam idamkan oleh teman teman aku..sume beriya isi borang dpli n kpli..siap paksa aku isi sekali..diorang cakap senang kalu jadi cikgu ni..terjamin masa depan..keje dah tunggu kita..emmm..memang betul tu..keje dah tunggu kita..tapi nawaitu untuk menjadi cikgu yang sebenar dah tersasar la..aku bukan nak sombong diri ke ape..dari dulu lagi diorang sebuk isi borang..tapi aku satu pun tak isi..tak minat..dalam family pun, aku sorang je yang terkeluar bidang..dari abah aku smpai abang atas aku..sume jadi cikgu..tak tau la kenapa aku tak minat nak jadi pendidik ni..aku suke budak-budak..suke sangat..tapi bab nak mengajar jadi orang berguna ni..alahai..lomah den..raso-raso la, budok budok tu lai bijok dari den ni ha..adui la.. satu lagi benda yang buat aku tak berapa minat nak jadi cikgu adalah..sikap..aku ni bukannya baik pun..akhlak tu adala kan..diselimuti sedikit iman yang senipis kulit bawang..jadi jugak la manusia yang beriman..tapi nama kate nak jadi pendidik ni macam tak layak..sebagai pendidik,pada pendapat peribadi aku la kan..patut memiliki sifat sifat seperti dibawah : 1 berakhlak mulia..beriman (penting ni..) 2 berbudi bahasa (percakapan yang penuh ngan lemah lembut bahasa bleh buat pelajar suke) 3 rajin (buat kelas tambahan tuk pelajar) 4 penyabar (sabar je layan karenah degil pelajar sekarang yang perangainye dah takde rase hormat pada guru) 5 seorang yang tekun (tekun bimbing pelajar yang lemah iqnya) 6 sentiasa menjadi contoh (yelah..ko nak nasihat budak2..kalu sendiri macam setan camne?) 7 sentiasa disenangi (budak budak suka baru senang nak ngajar) 8 pandai mengambil hati orang lain (penting untuk pujuk pelajar masuk kelas..mana tau dapat yang degil cam anak jin) emmm...buat masa ni tu la sikap sikap yang aku rasa patut ada untuk menjadi seorang cikgu..baru la anak murid hormat and buat contoh..tapi budak budak zaman sekarang bukan macam budak budak zaman dulu..marah tegur..kita yang kena panggil balik dengan pentadbiran..budak budak dulu siap parent yang suruh rotan je kalau degil sangat..ha..tu la lagi sebab yang boleh aku tegaskan kenapa aku tak minat.. dan ada lagi sebab yang satu ni..pada aku jadi pendidik ni, tanggungjawab die besar..besar sangat..sebab kita kena sampaikan ilmu dan kena bimbing anak anak yang baru mula nak mengenali dunia ni supaya jadi manusia yang berguna..kalu kita gagal membimbing mereka..emmm..kan susah tu.. tapi masalahnya disini..walau apa pun alasan yang aku cube tegak kan dan tegaskan..abah aku and abang aku tetap cakap.."kamu dah mohon belum kpli tu??yang degil sangat kenapa??mohon je la.."huhuhu..untuk mengelakkan diri dari kena ceramah yang tak berbayar sepanjang hari..so..aku terpaksa ketepikan semua hujah hujah ku tadi..emmmm...

2 ulasan:

  1. cuba je laah atie. Ko pun bukannye ada buat mende pun. Skang ni zaman susah cari kijo. Apa ada sebat je tau!

    BalasPadam
  2. yuuhuuu kak atie~
    lina ni~

    saya pon xnk jadi cikgu la..
    nk jadi cikgi~
    dan dan~

    BalasPadam

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™