Rabu, 11 Februari 2009

monolog diriku..heh!!

ada sorang due kawan aku yang baca blog aku ni tanya..nape ko tak sambung citer cinta tu tie??emmm..aku cume jawab..saje..lum ade idea..sebenarnya aku tak payah tunggu idea pun..tu citer benar yang aku dah tau dari awal sampai habis..dan hanya tunggu jari jemari ni je untuk terus menaip meluahkan semuanya tentang kisah cinta tu..biarlah kesudahan cerita tu kat situ je..aku macam dah malas nak sambung..sebab kesudahan die amatlah sedih..aku pulak jenis yang tak pandai nak mengolah ayat tuk sad ending ni..so aku putuskan..stop!! bukan ape..aku rase hidup ni pendek je..entah kejap lagi..esok lusa..dah jadi arwah..susah atau senang, gembira atau berduka..kita perlu sentiasa menghargai setiapnya..supaya sentiasa rasa setiap satu itu penuh nikmat dari Allah.. sentiasa tersenyum dan bersyukur dengan nikmat die..yang sedih tentang kenangan, biar terus jadi dinding di belakang sana..kita tak perlu lagi menuju ke dinding tu..apa yang perlu ialah gali lauan yang baru..apa yang didepan lebih penting dari apa yang tertinggal dibelakang..tapi jangan lupakan terus yang belakang tu, sebab yang belakang tu walaupun kadang-kadang penuh dengan duri yang dihiasi palitan racun..mungkin itulah pedoman, iktibar serta pengalaman yang terbaik untuk mengajar kita erti kehidupan. kalu nak dikira tentang kesedihan..aku pun menangis malam-malam kenangkan nasib diri..tapi ustaz aku kata..manangis dimalam hari seolah muhasabah diri sebelum tidur adalah baikk..muhasabah..ya..itulah yang patut dibuat setiap malam sebelum tidur..supaya bila bangun esok pagi..aku akan jadi yang lebih baik dari semalam..lebih bagus kalau aku ada iman yang kuat untuk bangun ditengah malam bersolat hajat dan bersolat tahajud beserta solat taubat..ohh..banyaknya dosa aku..tak terpikul dibahu ni rasenya..entah pahalaku mampu bersaing atau tidak..emmm..ramai betul setan..malaikat tak larat nak tolong kepong.. kadang-kadang aku pikir macam mane nak hijrah..berubah dari yang buruk kepada yang baik..tapi aku ni manusia lemah..cepat terpengaruh ngan godaan dunia..setan ramai sangat..bila malam-malam sebelum tido, mata aku terus merenung siling rumah yang berbalam-balam kelihatan. hanya sedikit remang cahaya yang datang dari lampu korridor umah sewaku mencuri masuk sedikit. mata masih tekebil-kebil renung siling rumah..fikiran ligat memutarkan kembali semua perjalanan kisah hidupku pada hari itu..mungkin kadang-kadang terimbas sedikit hari-hari sebelumnya..emmm..seperti biasa..lebih dosa dari pahala..astaga..sebelum lelap mata..niat ku agar hari esok lebih bermakna dan lebih baik..mungkin cube berhijrah..lebihkan pahala..buang terus yang dosa.. setan!!!jangan kacau aku esok!!kacau orang lain!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™