Ahad, 15 September 2013

uwekkk sana sini

assalamualaikum..

entri tengah malam ni terhasil selepas merasa lega yang amat sangat.. kisah malam tadi belom cukup dasyat tapi cukup merisaukan hati aku dan tuan besar.. kisah dia macam ni, balik dari kerja aku pun amik anak-anak, sampai kat umah aku tengah buat apa yang patut, tuan besar pun layan budak-budak.. iqbal cakap nak chipsmore, pastu tuan besar pun amik chipsmore kat atas dapur bagi die.. berkongsilah adik dan abang tu akan baki chipsmore yang tinggal 4 keping tu..

lepas 30minit, chipsmore pun dah abis licin, plastik bungkusan chipsmore pun entah kemana.. aku tengah siap-siap, sebab nak kena cod jamu susuk dara kat customer.. tertiba aku tengok tuan besar tengah elok urut belakang si ryan.. ryan tengok aku, die cakap ' ma, umpah..umpah..'

jadi aku dah tau, die muntah..aku pun suruh tuan besar bawak die masuk bilik air, cuci badan die dengan tempat yang kena muntah..aku plak bersihkan kat ruang depan..hasil muntah tu totally chipsmore yang baru makan tadi..tengah elok bersihkan, tetiba si iqbal pulak..uwek jugak..dan muka dia pun serba salah tengok aku..sebab muntah tepi tempat yang aku baru bersihkan.. bergegas aku bangun, suruh die tunduk sikit, biar semua muntah die keluar sambil tangan aku urut-urut belakang die..

hasilnya pun sama, chipsmore.. aku pun mula rasa pelik..tuan besar cakap, cuba call cikgu siti (baby sitter), budak-budak makan ape tadi.. aku pun call, beliau pun terperanjat sebab cucu die yang 3org tu sedang elok je..takde muntah-muntah..so aku dah yakin, punca adalah chipsmore. rupa-rupanya chipsmore dari malam tadi terbiar satu hari kat atas dapur, dengan keadaan bungkusan die dah dibuka..walaupun chipsmore tu masih dalam bungkusan, tetapi sebab ada ruang yang besar dah terbuka..ikut logik, tikus pun muat nak masuk..mujur rumah aku belom ada tikus, tapi aku rasa cukup hanya dengan kesan lalat hinggap.. dengan usia budak-budak tu, cukup untuk meracun diorang sampai macamtu.. sebenarnya aku xberapa pasti apa yang ada kat chipsmore tu, tapi aku yakin chipsmore tu memang dah tercemar..tambahan pulak, kawasan rumah aku selalu ada foging nyamuk aedes, bahaya kalau semburan tu terkena makanan.. memang macam-macam kemungkinan dan penyebab biskut tu tercemar..dan aku sangat menyesal sebab tertido tanpa simpan baki biskut tu dalam bekas bertutup..tuan besar pun nampak susah hati, sebab die main bedal bagi je bila si iqbal mintak..

hampir sejam lebih, iqbal dan ryan muntah..lepas ko aku, lepas aku ko plak..begitulah lebih kurang..aku dan tuan besar memang dah blurr, xtau nak buat macam mana, abru cuci muntah lagi, tak sempat pakaikan baju, muntah lagi..macam mana nak pegi klinik ni??? last-last aku biarkan dua beradik darwish tu duduk kat bilik air, muntah la korang puas-puas sambil diteman tuan besar. aku masih duk cuci tempat yang kena muntah lagi.. tiba-tiba tuan besar cakap, ' ma, ryan dah lembik sangat ni..yg kuar air je ni..isi dah xde'

bila macamtu, aku lagi risau, iqbal pun sama..dah kuar air wana kuning (air hempedu dokter kata)..jadinya, tuan besar terus pakaikan baju budak-budak, sorang dukung satu..lapik tuala..muntah la kat tuala tu..kena pegi klinik..kang kalu dah terhidrat lagi parah.. for information, kanak-kanak yang mengalami muntah-muntah macam ni, sangat bahaya kepada buah pinggang (juga dari dokter klinik tujuan, usj 11 -dokter die sangat klakar).

kat klinik, aku terus suruh dokter bagi suntikan je, sebab aku harap ubat yang paling cepat..sebab bibir ryan dah biru, dan die sangat lemah..terkulai kat bahu bila aku dukung..iqbal pun lemah, tapi masih mampu buat perangai jugak sikit..hihihi..jadi aku lebih risaukan ryan, dan lepas suntikan tu..iqbal rilek je xde nangis pun.. saya kan abang, dan saya adalah otomen!! tapi ryan yang terkulai tadi, suara die masih bertenaga..menangis menjerit semahunya!!! aku pun lega.. atas nasihat dokter, malam tu aku pantau budak-budak tu, kalau berlanjutan, memang pegi hospital..alhamdulillah..anak-anak aku tunjuk perkembangan positif kesan ubat suntik tu..dan malam tu aku tak tido sampai pukul 4, sebab aku masih risau, mana tau tengah malam muntah balik.. tapi kedua-duanya tido nyenyak sangat..cuma kadang-kadang suara mengigau iqbal kedengaran halus..dan tuan besar pun, amboiii...nyenyak jugak..takpelah..biar la aku je yang berjaga..aku kan ibu..hohoho

dan pagi tadi, anak-anak aku bangun dengan ceria, macam takde ape-ape yang berlaku malam tadi..cuma ryan demam sikit..tapi die aktif jugak..jadi aku lega sikit.. tula pengalaman aku kelmarin..bukan senang jadi ibu bapa, kesilapan kecil pun kadang-kadang akan jadi bahaya kepada anak-anak.. harap benda ni tak berulang lagi, kepada semua ibu bapa yang lain, sama-sama kita cuba jadi ibu bapa yang terbaik untuk anak-anak kita..terus rindu mak dan abah..huhu

sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™