Rabu, 18 September 2013

beca punya pasalll...!!!

Assalamualaikum..

entri ni aku nak citer day trip kitorang weekend baru ni.. kemana destinasi makan angin tu? dekat je.. Melaka laaa.. bandar bersejarah.. 'melawat melaka, bermakna anda melawat malaysia'.. nak pusing satu malaysia penat, jauh, amik masa terlalu lama dan yang pasti aku tak cukup budget.. jadi pusing melaka je la.. so lepas ni aku bleh la cakap aku dah pusing satu malaysia..hoho

destinasi makan angin ni bukan perjalanan yang dirancang pun.. semua ni angkara tuan besar, main start enjin kereta, pastu terus masuk higway.. sekarang ni tak yah kata perjalanan jauh musti naik highway, takat dari usj nak pi shah alam pun orang naik highway, mudah..xyah nak lalu trafic light, bonggol, terowong..selekoh dan sebagainya. sebab tu bila tuan besar masuk tol elite depan umah kitorang tu, aku tak suspect apa-apa. budget perjalanan biasa ja..lagipun aku tanya tadi, dia kata 'pegi jalan-jalan la..sian budak-budak semalam muntah-muntah sampai demam, hari ni dah sihat bawak la jejalan..' pastu die tuju arah selatan, kat papan tanda bertulis 'putrajaya, klia, johor bharu'.. ok, putrajaya la tu.. yang peliknya, takde satu susur putrajaya pun yang dia masuk.. selamber je terus drive.. aku tanya balik nak kompem, bleh die senyum pastu jawab.. 'teka!'.. arrgghhhhhh...'aku pun cakap..ah malas, yang penting ada tempat makan udah..lapo..' 

aku bukan ape, tuan besar ni, perangai die kadang-kadang susah nak expect, mana tau die sesaja nak drive along the highway, pastu pusing balik.. selamber je buat tabiat yang membuang tebiat tu laki aku ni.. pernah dulu beriya ajak aku naik komuter pergi seremban, ingat nak sangat ajak aku jalan-jalan kat seremban..rupa-rupanya saja nak duduk dalam komuter lama-lama semata-mata nak merasa perjalanan jauh dari stesen komuter kl sentral ke seremban.. kalu korang, rasa bengang ke rasa best???

jadi bila die suruh aku teka sambil muka tersengih-sengih, aku dah menyampah.. layankan je budak-budak sambil makan bekalan ringan yang sempat aku bawa. aku memang suka makan dalam perjalanan, entah..rasa best je, makan sambil tengok pemandangan sepanjang jalan.. bila sampai tol seremban, die punya jem, mak aiii... memula aku ingat nak ke seremban atau port dickson, sebab kereta kitorang kat lorong tengah highway, tapi sebab jem teruk sangat..tak pasal-pasal kereta kitorang terjebak sekali dengan jem tu.. mati-mati aku ingat nak ke port dickson, siap aku cakap.. 'nak pegi pd ke? patutnya kuar awal kalu nak pegi pd, ni dah nak pukul 12'..laki aku toleh kejap, pastu die senyum je.. sah, memang tengah meroyan, tak pun memang die nak kenakan aku.. pastu kereta bertukar laluan ke laluan paling laju yang paling kanan sebab lorong tu je yang tak terjebak dengan jem..

aku makin konpious pulak.. sebab papan tanda depan tu tulis Ayer keroh, Johor bharu.. aku tengok laki aku lagi, nak pegi Melaka ke??? tetiba 'yeayyy!!! betull!!' anak-anak pun macam konpious.. ' bapak aku ke tu?'
pastu, terjadilah day trip ke Melaka ni.. pastu rasa best tetiba, ni kira suprise untuk aku la kot, sebab last 2 week aku ade cakap ' best gak kalu jalan-jalan bawak budak-budak gi Melaka kan?bleh naik beca..!!'
yeayyyy...!! dapat naik beca..

 budak kecik dua orang kat laluan tepi sungai melaka gambar tak clear sangat sebab cuaca agak mendung, jadi best untuk jalan-jalan. nasib baik tak ujan..


mula-mula sampai kitorang nak pegi river cruise, tapi sebab terlepas entrance dia, kitorang try cari alternative konon dengan menyusuri laluan tepi sungai tu boleh sampai kat tempat jeti cruise tu..tapi tak boleh rupenya, dah kena block laluan tu, bleh jalan separuh jalan je..pastu kena patah balik..





best tengok bangunan yang ada sepanjang jalan kat tepi sungai melaka ni, dinding dia penuh dengan mural yang menggambarkan pahlawan-pahlawan melaka dulu-dulu. gambar last sekali tu request oleh anak aku sebab ada gamba gajah!!







antara gamba yang sempat di snap,memandangkan assistant aku yang baru berusia setahun sembilan bulan tu belum cukup terlatih, jadi banyak pemandangan cantik terlepas, tak sempat nak snap..

pengalaman naik river cruise ni sangat best, suasana dia buat kita enjoy evrything kat kiri kanan sepanjang perjalanan.. cantik dan yang menariknya, sama macam naik gondola kat france walaupun aku xpenah lagi pegi france, tapi aku yakin suasananya dengan pemandangan bangunan deretan kedai kopi serta bangunan yang lain sangat mirip. Malaysia pun ada maaa.. satu je yang aku menyampah, air sungai tu, bau die.. mencacatkan sikit la keseronokan yang tengah dinikmati, tapi bila hanya berselisih dengan boat yang lain je.. akan ada air yang terpercik, time tu la akan dapat aroma tak best tu..
sebab kitorang tak plan perjalanan ni, pulak lagi mula gerak dari usj ke melaka sekitar jam 11.30pagi..jadi setengah hari dah membazir, lepas naik river cruise jam dah pun pukul 6.15petang.. padahal belom sempat ke bandar hilir lagi, nak naik beca lagi..nak pegi pantai klebang lagi..
apa apa pun kena pastikan aku sempat naik beca jugak, jadi kitorang pun cepat-cepat nak ke bandar hilir..

yang tak bestnya, jalan sangat-sangat lah jem nak ke bandar hilir tu, entah lorong mana masuk pun tak tau, siap lalu celah-celah deretan bangunan merah.. tuan besar macam dah givup nak pegi tempat beca, dah la tak tau mana nak paking..sepanjang jalan tepi bangunan orang dah penuh paking..
ni dah round ke berapa entah lalu sini, sebab salah jalan.. melaka dah macam kl la weiii..sesak..!!

tapi nasib menyebelahi kitorang, tetiba elok kitorang dah lalu kat depan simpang yang memang dah bersepah beca, ada kereta keluar dari paking, so dapat la kitorang take turn.. so jalan la kaki sikit sambil dukung dua assistant kecik tu sorang satu pegi tempat beca.. satu pusingan kecik dalam 15-20 minit, boleh pegi tempat-tempat bersejarah kat situ..biasalah, a famosa la, ape lagi kan..dan bangunan bangunan bersejarah yang ada kat sekitar die..termasuk naik tanggan yang tinggi tu..wahhh nak pengsan panjat, mana taknya sambil dukung budak yang berat die 10kilo tuh..waaaaa..oksigen oksigen..!!!hufff huff hufff


 A famosa pun makin kecik..kenapa ekk???



 pemandangan dari atas bukit dekat perkuburan british, nampak dataran pahlawan..dulu masa sekolah rendah, datang melaka, dataran pahlawan ni kawasan luas lapang, sekarang dah jadi bangunan kat situ..





kebanyakkan gambar agak tidak memuaskan sebab cuaca agak mendung, pulak lagi time ni memang dah nak gelap..pukul 7lebih rasanya.. nasib baik takde gamba 'orang lain' dalam semua gamba-gamba yang aku snap tu.. 
lepas naik beca, tangkap gambar kat a famosa, panjat bukit tinggi tu..mula la rasa lapar.. lepak kejap kat bangunan merah balai seni lukis tu, kan ada dataran kecik depan air pancut tu, sebelah gereta besar tu.. layankan tengok beca-beca warna warni..beca aku tak berapa cantik..huhuhu..aku nak naik yang hello kitty come tu sebenarnya, tapi takut abg beca yang ofer tadi tu kecik hati, aku senyum je naik beca die yang takde lampu tu..huhuhu..yang pasti ia masih beca!!!

kalu ade lampu-lampu mesti lagi cantikkk..huhu



dah malam.. sebenar nya malam macam ni lagi best naik river cruise tu..takpelah, next time..hahaha

lepas dah lepak kat depan kolam air pancut tu, tuan besar cakap, dah naik becakan..jom pegi umbai..makan, pastu boleh balik..yeayyyy!!! suasana malam buat kitorang sesat cari jalan nak ke umbai..pulak lagi guna GPS-guna pun sesat, kompem la sesat.. tapi sampai jugak dekat kawasan makan ikan bakar dan makanan laut.. tuan besar mula pilih ikan, sotong udang dan kepah.. memandangkan saiz ikan yang sangat besar, udang yang saiz ukur lilit badan die lebih besar dari jari laki aku, macam udang galah gitu..kitorang pun bajet mesti rm100++, paling murah.. dan...bila bil sampai, total semua sekali termasuk air dan nasik serta nasik lemak anak aku..hanya rm90..
wahhhh!!!!! murahnye.....rasa tak menyesal sesat mencari umbai..walaupun tak jumpa umbai, kat situ pun ok..puas hati!!
lepas kenyang, kami pun gerak balik usj, jam masa tu dah pukul 11.10malam..anak-anak aku pun macam dah teratai layu di tasik madu.. lebih kurang pukul 1.30pagi, baru kitorang sampai kat rumah di usj, subang jaya.. perjalanan yang meletihkan tapi sangat menyeronokkan.. yang paling best, sebab kitorang satu family dapat spend masa trip bersama-sama dengan kos yang sangat murah..itu yang penting..kihkihkih..

lepas ni boleh pegi day trip ke tempat lain pulak, yang lagi best and fun.. macam-macam ada kat malaysia ni..jom tengok bumi ciptaan Allah ni..

sekian..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™