Selasa, 3 Mac 2009

soal hati...

ini bukan soal hati macam citer afdlin shauqi tau..walaupun aku antara peminat afdlin yg kelakar selamber tu..soal hati ini hanya monolog diri aku sendiri dan tiada kena mengena ngan yang hidup dan yang mati..kalu ade pun cume kebetulan penyedap cerita.. kisah hati ni banyak cerita..termasuk kisah didalam hati aku..emmmm.. soal hati 1: mase kecik-kecik dulu..aku selalu beralah ngan abang aku..patutnya abang aku yag beralah dengan adik..terbalik pulak..tapi bile besar..abang aku jadi abang yang best..kira masa kecik-kecik kisah hati aku macam ni la.. nape la abah macam sayang lebih je kat abang..ape yang abang nak sume dapat..ape aku buat sume salah..ha..tu kisah hati budak kecik yang tak tau pikir..abang ko mintak buku..memang la abah ko beli..ko mintak patung barbie..mane die nak belikan..benda mengarut..dah tu pulak dogil nak mampus..bantah!!!orang tua-tua kat kampung aku cakap.. soal hati 2: bila masuk sekolah..soal hati aku dah berubah sikit..dah besar sikit..dah umo 7,8 tahun.. dah pandai befikir..asal balik sekolah je..kena baca buku..kena buat homework..dalam hati aku..apalah abah ni..takde peluang nk main langsung..tengok budak-budak lain..boleh je main..tak kisah tengah hari ke pagi ke..aku tak boleh pulak..pukul lima petang baru boleh main..tu pun main ngan abang aku je..nasib bek abang aku best...tapi soal hati budak-budak umo darjah satu.. memang la tau berfikir.. tapi berfikir takat tu je la..bila ujung tahun..hari kecemerlangan sekolah atau hari penyampaian hadiah..name aku tiga empat kali dipanggil untuk naik ke pentas..betimbun-timbun hadiah aku peroleh kerana kecermelangan dalam pelajaran..abah tersenyum di kerusi ibu bapa..ohh abah..betapa ko tau ape yang tebaik untuk anak mu ini.. soal hati 3: kisah ketiga spesel sikit..sebab dah remaja..hati penuh dengan gelojak ingin tahu dan ingin mencuba..masuk asrama...belajr berdikari..memberontak didalam hati..kenapa mak abah tak biar aku berulang je..bukan jauh pun sekolah dengan rumah..tak sayang aku la tu..soal hati remaja sering menyalahkan ibu bapa..tidak berfikir panjang..di asrama, semua perkara menarik pada fikiran remaja lain turut kelihatan menarik dalam kotak fikiran aku..umo diperingkat gadis sunti, ketika usia ini..jiwa sering terusik dengan siulan sang jejaka..gadis-gadis mula tersenyum..bangga diri mendapat perhatian sang jejaka..tapi awas..kumbang hanya tau menyedut madu bunga..jangan sampai terperangkap..kalu betul hati berkenan..nilaikan budi bahasanya..imannya..pekertinya..tanggungjawabnya..berlandaskan batas agama.. berfikir lagi sang gadis..soal hati bermonolog..memandang kertas putih bercoret tinta biru..entah dari mana jejaka ini sering memerhati..tapi kerana pesanan abah dan mak..serta guru..warkah luahan hati sang pemuja direnyuk..kemudian menjadi makanan bakul sampah..kita masih di bangku sekolah..pujuk hatiku.. soal hati 4: didikan dan pesanan mak abah memang ada misteri yang tidak diketahui..rupanya semua adalah untuk kejayaan di masa hadapan..melanjutkan pelajaran diperingkat tinggi..bergelar siswazah..pelajaran cube ditekuni..walaupun kadangkala terasa diri tidak mampu..mak selalu berpesan..Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar..biar susah pelajaran yang ditekuni..biar minat tidak pernah ada dalam bidang yang diterokai..namun itulah takdir ilahi..Dia lebih mengetahui..Dia sentiasa lebih tahu..tercari-cari sang mentari..hilang dibalik awan hitam..kita mula menyalahkan takdir..kerana hilangnya mentari datang hujan yang menggila..rupanya kita tidak tahu..disebalik hujan itu..Dia telah sediakan pelangi yang indah untuk kita..hujan lebat hanya ujian..kesabaran kita dianugerahkan pelangi nan indah..sentiasalah berdoa dan yakin dengan takdir ialahi..hanya Dia lebih mengetahui..cuba perhatikan burung-burung yang terbang tinggi di awan biru..berlegar-legar diudara..tapi bila petang menjelang..tanpa penunjuk arah dan waktu, burung-burung kembali pulang kesarang tanpa sesat..siapa yang menentukan arah tuju burung-burung itu?? ketika di usia ini..hati gadis remaja mula terusik..melihat teman berpasangan..terdetik dihati..dimana pasangan ku agaknya..bila menoleh ke meja...timbuna buku mengingatkan diri..mungkin belum tiba waktunya untuk aku berteman.. soal hati 5: mak..anak gadis mak ini..dimata masyrakat mungkin sudah bergelar seorang gadis yang dewasa..atau mungkin seorang wanita..tapi dimata mak..anak mak ini tetap puteri kecil yang sentiasa rindukan mak dan abah..betul cakap mak..hidup ni penuh misteri dan dugaan..tapi untuk ketika ini mak jangan la bertanya tentang bila nak kawen???alahai.. lomah den donga solan tu..soba jo..omak omak..jangan risau..sampai masa kang..kawen la anakmu ini..dah tua aku ni rupanya..dah setengah abad rupanya..huhuhu.. soal hati yang pengabisan ni memang buat aku ponin kepala..kotak pikiran ni macam tak jumpa rumus untuk selesaikan permasalahan ini..emmm..

2 ulasan:

  1. wakakakakakkaa... lawak sungguh monolog hg nih!

    weh, kat skolah ada jugak org minat kat hg. AKu mmg tak dak. Huhuhuhhu..

    BalasPadam
  2. masa tu form two..muna tau cerita ni..wakakaka..

    BalasPadam

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™