Jumaat, 10 Julai 2009

pemansuhan ppsmi..

mansuh ppsmi...akhirnya..mansuh jugak pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris nih..aku masih ditengah-tengah..pada aku, ada pro and kontranya.. dulu masa ppsmi dilancarkan..tekejut jugak aku..boleh ke?mampu ke anak-anak dan adik-adik tu kuasai kedua-dua subjek tu?dalam bahasa melayu pun masih tunggang langgang..bagaimana pulak kalau dalam bahasa penjajah tu?tidak ketinggalan kah mereka?tercicir?dalam bahasa melayu, mungkin adik-adik kita tu masih faham bebelan guru, dan masih faham dengan baiknye setiap apa yang disebutkan oleh guru..cuma mungkin konsep setiap subjek dan topik sahaja yang kurang difahami..tetapi bila ppsmi di laksanakan..aku rasa segelintir pelajar-pelajar kita langsung tidak faham apa-apa.. aku penah mengikuti program bakti siswa untuk sekolah-sekolah dipedalaman dan bandar suatu ketika dahulu ketika masih bergelar mahasiswi..pencapaian pelajaran adik-adik di sekolah bandar kebanyakannya lebih tinggi dari kawasan pedalaman..kadang-kadang sampai tersentuh hati aku..sudah berada di darjah 4 dan 5..membaca masih tidak lancar..membuat kira-kira jugak masih lemah..bagaimana keadaan mereka apabila dilaksanakan ppsmi???tidakkah akan terus tercicir???bukan bermaksud sekolah bandar lebih bagus..tidak..aku sendiri pun anak kampung..dari kawasan pedalaman jugak..tapi alhamdulillah..ibubapa yang sentiasa memantau persekolahan dengan tegas..setiap hari aku direkrut seperti seorang pejuang muda..jika gagal..bukan denda yang menanti..tapi sebilah rotan sudah tersedia untuk ku..keadaan seperti seorang tahanan yang hanya menunggu mangsa untuk menerima hukuman..sepanjang masa aku hanya bersahabat dengan buku..itu ketika sekolah rendah..dan alhamdulillah..walaupun ketika kecil aku agak merungut-rungut..sedih sendiri kerana cemburu melihat teman-teman seusia bersuka ria bermain tidak kira waktu..aku masih perlu mengusung buku..tapi setelah dewasa aku bersyukur..kerana rotan yang abah sediakan khas untukku itulah..aku menjadi seorang manusia ketika ini..manusia yang sudah mampu berdikari..manusia yang sudah tahu berfikir dan menilai.. bagaimana dengan adik-adik yang baru belajar mencari arah dan membentuk masa depan mereka itu?ppsmi..wajar kah?atau tidak wajarkah?jika terus dilaksanakan..mungkin akan meningkatkan penguasaan bahasa inggeris bagi pelajr-pelajar kita, sekiranya ada usaha dari para pelajar untuk memahami bahasa penjajah itu..tetapi, jika masih bersikap sambil lewa..pasti ramai yang akan tercicir hanya kerana tidak memahami apa yang diajar guru..kerana kurang penguasaan dalam bahasa inggeris..memang sukar untuk kerajaan memutuskan perkara ini..kerana semuanya bergantung kepada inisiatif setiap individu..ingin maju atau ingin mundur..tiada siapa yang mampu mengubahnya... Allah pernah berfirman yang bermaksud "tidak akn berubah nasib sesuatu kaum itu jika mereka sendiri yang tidak mahu berubah".. jelaskan??? pokok pangkalnya adalah diri sendiri..aku pun lebih kurang..bila nak majukan diri pun tak tau la..asik perasan bagus je..wakakaka...

2 ulasan:

  1. pada pendapatan aku... (hehe) PPSMI implementation is good. Tapi, tak fair dan menyeluruh. Kalau betui dia buat kajian sebelum wat PPSMI ni, depa patut check dulu kemampuan adik2 di kawasan pedalaman. And, kemampuan guru2 nak menggalas tanggungjawab in implementing this program. Betu, pelajar melayu kita lemah English, tapi aku x rasa PPSMI boleh tolong semua org. Berkesan, tapi tak menyeluruh. So......... lebih baik je tambahkan waktu kelas english, tambah pengkayaan bahasa, tambah galakan dan minat adik2 ni utk belajar bahasa ni. pada aku, tak kira lah bahasa apa menda pun, kalau ada minat, boleh je. kalo hari2 tgk citer ROSALINDA pun buleh pandai apa ckp bahasa Porke Porke tu? kann??

    Bagi sesapa yg mak bapaknya kaye... bolehlah antar anak2 blajo sains n math dlm bahasa inggeris. itu inisiatif sniri lah. But, yg penting.... basic english sniri tu kena ada. walau kita bangkang2 skali pun, no one could deny the fact that english is IMPORTANT.sekian, laporan saya.

    BalasPadam
  2. ha ha ha...dah macam guru besar dah..sokong!!!!

    BalasPadam

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™