Khamis, 16 Julai 2009

maafkan aku kawan..

aku tulis ni selepas aku baca blog si mawar hitam..sebab aku sependapat dengan dia..mungkin sebab aku dah bekawan dengan dia sejak sekulah menengah..walaupun betahun lost contact, selepas bertemu kembali, kami masih bleh bergurau ko aku macam dulu..takde nak terasa hati konon tak ingat aku..tak kontek aku..benda tu normal..lumrah kehidupan..sebab setiap orang pada aku sentiasa ada kehidupan sendiri..ade ketika akan ada masa die perlu mencari kawan-kawannya..ada ketika die tepaksa bawak haluannya sendiri..dan seorang kawan yang baik..dia sentiasa akan menerima kedatangan kawan dia yang walaupun dah hilang selama 10 tahun dengan baik..sebab dia tau, setiap orang ada kehidupan sendiri..dan aku baru saja menerima kutukan dari kawan-kawan aku yang mengatakan aku sudah sombong dan sudah lupa kawan-kawan..hey..i'm not that type la..kalu korang perlukan aku..datang la cari aku..bukan menuggu aku yang datang cari korang, sebab aku taktau bila korang perlukan aku or tak..kalau aku sibuk bertanya itu ini..korang jugak akan sound aku.."apsal busy body sgt ni?"so?apa yang terbaik?bukan kah datang mencari aku dikala korang perlukan aku?and aku jugak akan cari korang bila aku rasa aku perlukan korang..tu la makna disebalik bekawan..kalau kawan yang sebenar, tidak akan timbul istilah atau statement yang sebegini..ade masalah baru nak mencari..sometime maybe this statement should be use..pada orang yang memang sah-sah macamtu, tapi aku bukan macamtu..kalu takat aku ilang hanya kerana alasan, dah ade pakwe..lupe kawan-kawan..hey come on la..dont be stupid boleh tak???macam budak-budak..korang pun ade awek kan?ade pakwe kan?ade aku kacau?and bekali-kali aku pesan..if u need me, just come to me..aku sentiasa ada untuk korang..kalu timenye salah..aku nak buat macamne..aku bukannye ade kosa nak tukar situasi or nak patah balik masa..aku manusia biasa macam korang gak..aku pun buat silap..aku tak mampu nak betulkan semua benda tu..and jika aku salah..tegur..tegur dengan jelas..tegur sebagai seorang kawan..seorang sahabat..sebab aku manusia..pelupa..lalai..bukan ke itu maksud kepada manusia???bukan tegur dengan cara memalukan aku..bukan tegur dengan cara becakap buruk mengenai aku dibelakang.. aku tak cari korang bukan bermaksud aku tengah bahagia, tengah happy, sampai tak ingat dunia..sampai lupa kawan-kawan..aku tak cari korang, yes...sebab aku lupa..sebab aku terlalu banyak masalah..terlalu banyak perkara yang menimpa-nimpa..tapi aku cuba bersabar..semua tu aku yakin dugaan dari Dia..aku redha..aku terlalu memikirkan masalah aku..sampai aku tak sempat mencari kawan-kawan aku..aku takut kalau berjumpa dengan kawan-kawan..ade air mata yang akan tumpah..aku takut aku tak mampu berpura-pura..sebab apa?sebab selama bertahun korang kenal aku..korang kenal aku sebagai seorang yang sangat happy..happy go lucky..sentiasa ceria..pendengar masalah korang..tempat korang mengadu..seolah-olah aku takde masalah langsung..hakikatnye korang tau tak???aku hanya berpura-pura..sebab aku xsuka bercerita masalah aku pada korang..wahai kawan-kawan..ini diri aku..dan aku suka begini..suka pendam sendiri segala masalah..sebab pada aku, aku dah ada Dia..tempat terbaik untuk aku merintih dan mengadu..tempat terbak untuk aku gugurkan air mataku..aku bukan sombong..aku bukan lupa pada korang..aku cuma cuba mencari kehidupan aku..cube membentuk haluan hidup aku..cube menyendiri untuk mencari ketenangan..kawan-kawan..aku sentiasa ada untuk korang bila korang cari aku..aku tak penah lupa pada korang..aku sentiasa ingat korang..sebab pada aku korang sentiasa akan jadi kawan-kawan aku walaupun korang dah benci aku sekali pun..pada aku, sekali kawan..selamanya kawan..walaupun aku difitnah oleh seorang yang bergelar kawan.. aku sudah kehilangan seorang kawan yang aku sangka kawan baik aku, tapi hakikatnya entahlah..sebab aku rasa kawan baik akan sentiasa happy melihat kawannya bahagia..bukan mengatakan tikam belakang, dan mempersalahkan aku kerana aku sudah memilih jalan aku..itu bukan kawan..itu musuh dalam selimut..sebab die gelisah bila kawannya lebih dari segalanya..takkan nak suruh aku cerita satu-satu..semua hakiakat jalan hidup aku tu?nak suruh aku mengadu semua tu..gembira ke..sedih ke?aku takut bila bercerita hal perit hidupku, aku akan jadi seolah menyalahkan takdir..aku tak mau jadi hamba yang tidak menerima qado dan qadar...aku hanya manusia yang cuba mencari jalan hidup ku..sebab apa?sebab aku nak mencari keredhaan-Nya..aku bukan insan maksum..hanya Rasulullah yang maksum..bau syurga belum tentu aku dapat hidu..apatah lagi masuk ke dalamnya... kawan..kita pernah berkawan, berkongsi segala cerita dan lara..pernah bersusah payah segalanya bersama..sekiranya kenangan itu masih kukuh diingatan korang..ingatlah..aku masih macam dulu..masih orang yang sama..aku tidak pernah berubah sombng, lupa diri atau sebagainya..kenapa aku nak sombong?apa yang lebihnya aku dari kalian?aku tak punya harta, tak punya pangkat atau sebagainya..aku hanya ada diri aku sendiri..itupun pinjaman dari Yang Maha Esa..andai Dia menuntut kembali pinjaman ini..terpaksa aku pulangkan kepada-Nya.... kawan..aku masih seperti dulu...

2 ulasan:

  1. dah dah... toksah dok sedey sgt. ayat puitis betui. tu la , banyak sgt baca majalah Ujang. ahahaha...

    bagi aku, kawan yg betul2 kawan ni, tugasnye berat. kalo aku, reason aku tak kontek kengkawan hanyelah sbb AKU MALAS NAK KONTEK SBB MASA TU AKU MASIH LAGI MENCARI HALUAN HIDUP. BANYAK MENDA NAK KOSENTRET. DAN, AKU PERLUKAN SPACE. tapi....... hakikatnye, jodoh pertemuan di tgn Tuhan. Bila timenye tiba, kita akan diketemukan juga. Jarak dan masa takkan melunturkan hubungan persahabatan yg suci. Kan Kan Kan......

    Kalau kite jumpa balik, kita hanya perlu catch up cerita zaman dulu yg kita taksempat nak kongsi. Tak da masa dah nak blame2 sombong la, tak kontek la... Alah, menda tu kecik je. Banyak lagi masalah lain naik pk.

    MASALAH JEREBU, MASALAH POLITIK..... MASALAH MURTAD.... haih...

    Oi, timaseh kerna mengglamerkan aku ya!!

    BalasPadam
  2. huh!!xsudah2....giler glamor jugak lagi mak buyung nihhh..

    BalasPadam

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™