Selasa, 12 Mac 2013

Lelaki untuk di fahami..Wanita untuk disayangi..

entry ni ditujukan khas kepada semua kawan2, isteri2 dan suami2 sekalian..

cik sakura nk guna bahasa diri aku plak..sebab kalu guna cik sakura rasa macam terikat nak mengeluarkan idea..huhu gitu..

topik ni xde kena mengena ngan sape2, yang hidup atau pun yang mati..tapi perkara yang ni memang biasa menjengah dalam hidup kite..sebab ape, sebab die bermula ngan CINTA..

haaa...semua orang dalam duni ni mesti ada rasa cinta..mustahil lah xde..orang gila pun ade rasa cinta tu, cume mugkin cinta die tak berbalas je..yelah, cinta orang gila..sapa yang berani nak becinta ngan orang gila?becinta ngan orang siuman yang jelas-jelas tiada gilanya pun boleh jadi gila..kan kan kan..

aritu aku tedengar ucapan dari seorang pemanggil kat HOT FM, ucapan die ditujukan kepada bakal isteri die, dema ni nak nikah lagi 2,3 hari..ucapan die bebunyi macam ni 
" kepada bakal isteri saya, terima kasih sebab sudi melengkapkan tulang rusuk saya yang telah hilang"

bukan la bemakna bakal bini die tu tulang, atau die sendiri skeleton.. kan perempuan itu umpama tulang rusuk kiri suaminya..bila berkawen seorang suami dengan seorang perempuan, maka lengkaplah tulang rusuknya..maka lengkaplah kehidupannya..

kenapa lengkap???sebab setiap kita ni, adalah tak sempurna setiap seorang.. semua penuh dengan kekurangan..maka pasangan anda lah yang akan melengkapkan hidup antara, menyempurnakan apa yang kurang pada diri anda..begitu juga sebaliknya..

tapi keperluan lelaki ngan perempuan tu tak sama, memang la tidak sama, udah simbol jamban pun lain2.. sebab tu topik entry ni, lelaki untuk difahami..dan wanita untuk disayangi..biasanye orang laki musti akan cakap, kalu aku nk cari bini, bior yg paham perangai aku..senang..ha, kan..
pastu kalau pompuan plak, musti macam ni, kalau aku nk cari laki, harap2 die sayang n cinta aku sorang sepenuh hatinya..tu je.. betoi tak?

aku pun penah becinta, aku tau le..dan kawan-kaan sekeliling aku jugak penah je becinta dan putus cinta, aku tak penah putus cinta, sebabnya..aku first time kapel ngan en.shomi, maka itu rupanya jodoh aku.terus kawen..Alhamdulillah..

tapi pengalaman becinta sama la, memang die nak kite fahami die..
dan kite memang nak die sayan kite je..

memang la kan..kalu ko da kawen, takkan ko nak laki ko sayang orang lain
semestinya tidak..huhu..bleh perang dunia ko tau..

tapi lelaki pun satu, walaupun ko harap bini ko sangat memahami ko, jangan pulak ko ambik
kesempatan..'takpe, bini aku tau aku penat kerja..krohhh..kroohhh..' di bantainya tido sampai tak teringat nk tolong bini uruskan rumahtangga..

dah tu bini ko xkeje??dah tu bini ko tak penat??

hamboiiihhhhh....!!!

so pikir-pikirla..timbang rasa la..isteri dah sangup tolong awak cari rezki..sanggup bersusah hidup setia disamping awak..sanggup tak cukup tido malam2 bangun kalu anak nak susu (tapi aku terkecuali, sebab malam2 en.shomi yang bangun buat susu..hihi)...betapa isteri sanggup segalanya..dan sebolehnya die tak nak suami die nampak kekurangan diri..sebab tu die sanggup buat semua tuk suami, sebabnye die nak suami die sayang die je...

kalu suami yang memang ikhlas memperisterikan seorang perempuan itu..perempuan yang memang dicintainya, die takkan sanggup biarkan perempuan itu hidup susah kerana dirinya..

tapi kome yang mana terpaksa mengharungi kesusahan dalam berumah tangga, urus rumahtangga, kerja pagi petang, buat kerja partime..sebab nak tolong tambah pendapatan suami, bukan bemakna somi korang tak cintakan korang pulak..tapi sebab die belum mampu nak salutkan badan korang ngan emas berkoyan-koyan..die belum mampu nak sediakan semuanya untuk keluarga die..so tolak ansur dan bertimbang rasa la..
kan itu lagi bagus..

muafakat suami isteri dalam rumah tangga adalah yang terbaik..jadi isteri cuba fahami suami, suami tak mampu, so kite kerja..tolong tambah income..suami pulak, kat rumah ringan-ringankan tulang tolong bini kome.. hargai die dengan sebaiknya..sayang dan cintai isteri kome dengan seadanya..

baru aman rumah tangga..Allah pun suka...

keluarga pun bahagia..

yesss...
ok ya..lelaki tuk difahami, wanita tuk disayangi..

~sekian~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright 2013 | Templates Reserved for Cik Sakura | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™